Zo ga je als Finance Professional om met internationalisatie

Internationalisatie

Internationaal opereren is fantastisch maar heeft een sterke invloed op de volledige organisatie. Zo ook op de finance functie. Wat zijn de focuspunten en welke opportuniteiten legt een over-de-grenzen-project voor de finance functie?

Neen, het verleggen van grenzen is geen sinecure. CFO’s die met een internationalisering worden geconfronteerd, hebben enkele heuse uitdagingen voor de boeg. Welke risico’s moeten ze afdekken? Toont de rapportering van hun investering duidelijk wat de kosten en opbrengsten zijn? Finance bepaalt met andere woorden mee of de internationalisering verantwoord is en zit letterlijk mee aan het roer wanneer beslissingen worden gemaakt. We sommen enkele pijlers op waar de CFO rekening mee moet houden wanneer de business haar activiteiten in nieuwe landen opent.

Lokale partners

Afhankelijk van de beoogde internationalisering kunnen lokale partners een groot deel van het werk faciliteren. De complexiteit van kennis verschilt in die mate natuurlijk van een land nabij of land ver weg. Binnen Europa heb je vrij verkeer van goederen en eenzelfde munteenheid. Wanneer je buiten Europa gaat, is een gedegen onderzoek in functie van de strategische keuze aangeraden.

Een finance-organisatie gaat over het algemeen ook ten rade bij een lokale partner. Waarom? Deze heeft de expertise op vlak van btw-aangiftes, het neerleggen van financiële cijfers en lokale standaarden. Net als wet- en regelgeving in het algemeen, en privacy (essentieel voor bijvoorbeeld een softwarespeler). Het vertrouwen in lokale partners is dus cruciaal en geeft je een fundamenteel voordeel op vlak van netwerk.

Lokale partners zijn ook uitstekende facilitators om het bedrijf klaar te stomen om taal- en cultuurbarrières te overkomen. Een markt openen in Nederland lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Anders dan ons, hebben Nederlanders een zeer directe manier van communiceren. Leer de culturele verschillen, alsook de taalobstakels. De taal van finance mag dan internationaal zijn, wanneer een Nederlander spreekt over ‘aan de weg timmeren’ zoekt hij publiciteit en is hij niet bezig met een werk van lange adem…

Denk ook goed na over salarissen. De doorsnee Belgische MD verdient niet wat een Amerikaans MD verdient. Net als de prijsbepaling. De tandem finance-sales is hier cruciaal. Ook hier kunnen partners je de nodige inzichten verlenen.

Risicobeheersing

Over financiële risico’s waken is eveneens cruciaal bij internationaliseren. Heb je geen controle over de uitgaven, dan loopt het buitenlands uitje snel op zijn einde. Daarbij zijn ook legal en compliance heel belangrijk. Bij het opstarten van een nieuwe productie-entiteit is het bijvoorbeeld handig te weten wat de gevolgen van een sluiting zijn.

Risk management staat dus hoog op de agenda en daarom moeten controles worden ingevoerd. Bij bijvoorbeeld hoge investeringen kan je eisen dat er zowel lokale als centrale goedkeuring komt. Dit om te grote uitgaves te verhinderen. Kleinere risico’s kan je een plaats geven, die brengen financial/business controllers uiteindelijk aan de oppervlakte.

Bedrijven kunnen ook streven naar een vorm van cashpooling. Hierbij komt het geld van buitenlandse entiteiten terecht in de hoofdrekening. Eén centrale rekening kan interessant zijn om voordeligere tarieven te krijgen bij verdere financiering. De lokale rekening wordt elke nacht leeg gemaakt. Heeft de lokale entiteit geld nodig voor een bepaalde transactie, dan moet alles in een budget worden ingegeven. Cashpooling zorgt voor meer monitoring maar finaal minder verrassingen…

Out of the comfortzone

Internationale groei laat bedrijven uit hun comfortzone stappen. Het is een proces waarbij het aan te raden is de actoren in de moederonderneming te betrekken. Het is niet alleen leuk om dit samen te doen maar het maakt de medewerkers mee owner van het internationaliseringsproces. Medewerkers zullen floreren, andere zullen ten gepaste tijde risicogevoeligheden aanhalen.

Voor finance is het essentieel om het groepsdepartement te betrekken. Een internationalisering wil niet zeggen een pro rata uitbreiding in de finance functie. Het kan een opportuniteit zijn in het verder digitaliseren van de systemen of het implementeren van meer automatisering (zoals RPA). Finance moet in de eerste plaats als flexibele partner ageren. De kosten gaan voor de baten, denk maar aan het marketing- en salesbudget. Desalniettemin moet het haar rol als waakhond vervullen.  

Heb jij nood aan (tijdelijke) steun van Finance Professionals?

Ook interessant